Header

Askim ungdomskole

Den 19. august 2013 møtte 550 ungdomsskoleelever i Askim opp til et nytt skoleår. Første skoledag er alltid spennende, for både elever og lærere, men for ungdommene i Askim var nok denne skolestarten ekstra spennende. En ny skolebygning stod klar, og gamle Askim ungdomsskole var byttet ut med et nytt, hypermoderne skolebygg.

Nye Askim ungdomsskole er proppfull av ny, fremtidsrettet teknologi, og de gamle, grønne tavlene, krittpakkene, overheadmaskinene og kartrullene, ble ikke med på flyttelasset fra den gamle skolen. Splitter nye SMART Board er montert i alle klasserom og på alle grupperom, og i vinter fikk vi være med å se hvordan klasse 8C brukte sine interaktive tavler i skolehverdagen.

Vi spurte de 3 elevene

Synne Svarstad, 8c, 13 år
Casper Hvesdal, 8c, 13 år
Ariam Maktabi, 8c, 13 år

ved Askim umgdomsskole om hvordan undervisningen har forandret seg etter at de fikk SMART Board.

Er undervisningen blitt annerledes med bruk av SMART Board?

– Det er mye lettere å få med alle elevene når den gamle tavla er byttet ut med SMART. Når vi skal ha håndsopprekning er det ikke alle som tør å rekke opp hånden og da er det mye lettere å sende svaret til tavla via iphonen eller ipaden, og da blir på en måte alle med i timen, sier Casper.

– Og når man har håndsopprekning kan jo ikke læreren spørre alle som rekker opp hånden. Da blir det gjerne at mange kan bli irriterte om læreren spør de samme og mest ivrige elevene hver gang. Sånn er det ikke lenger, sier Ariam som legger til at elever som før aldri sa noe i en time er mye mer med når man bruker Smart Board.

– På barneskolen hadde vi jo bare kritt og bøker. Det er ganske kjedelig å sitte å se på en tavle med hvitt kritt. Tror kanskje det var lettere å bli ukonsentrert og se ut av vinduet før, men nå er det sjeldent at det som skjer utenfor vinduet er mer spennende enn det som er på tavla sier Synne.

Vi snakket med lærer Kari Kristiansen, adjunkt, kontaktlærer 8C om SMART Board i klasserommet og spurte også henne:

Er undervisningen blitt annerledes med bruk av SMART Board?

– Ja, på den måten at når du bruker “smarten” må du som lærer tenke mer visuelt. Du kan ikke bare stå å prate og kritte på en tavle og be elevene lese i lærebæker. Du må bruke mange flere uttrykk og det finnes jo utrolig mange muligheter, så blir det å finne det som passer deg som lærer best.

– Elevene er jo veldig opptatt av dette verktøyet og blir veldig engasjerte av det i timene. De er vant til å bruke digitale verktøy hjemme og er i det hele tatt vant til å bruke teknologi. Du får mer fokus fra elevene. De dras mot tavla og det er jo der vi vil ha dem

Scroll til toppen